L’equip de mestres de l’escola hem elaborat unes orientacions dels hàbits que han d’assolir els/les alumnes a cada cicle.

DSC_0714

Educació Infantil

CONVIVÈNCIA

· Aprendre a saludar quan arriben i quan se’n van.
· Aprendre a esperar i a respectar quan dues persones parlen.
· Demanar les coses bé i saber donar les gràcies.
· Aprendre que no sempre ha de ser el primer/a.
· Se’ls ha d’ensenyar a esperar-se.
· Aprendre a compartir.

HIGIENE

P3

· Són capaços de controlar els esfínters a la nit.
· Controlen els esfínters i tenen autonomia en les seves necessitats fisiològiques.
· Cal ensenyar-los a eixugar-se després d’anar al wàter i a rentar-se les mans.
· Es renten les mans força bé i se les eixuguen.
· Se’ls ha d’ensenyar a mocar i a prendre consciència de quan tenen mocs.

P4

· Es renten la cara sols/es .
· Participen en tots els aspectes de la neteja del seu cos.
· Tenen autonomia total en totes les seves necessitats fisiològiques.

P5
· Són capaços de rentar-se i banyar-se sols/es.
· S’eixuguen després del bany.
· Solucionen amb habilitat i higiene les seves necessitats fisiològiques.

ORDRE

P3

· Se’ls ha d’ensenyar a endreçar les joguines.
· Saben deixar la roba bruta en el lloc acordat.
· Quan porten la carpeta a casa, poden explicar el que han de buscar.

P4

· Saben endreçar les joguines.
· Poden plegar el pijama i guardar-lo sota el coixí.
· Quan porten la carpeta a casa, saben buscar el material que se’ls demana.

P5

· Saben endreçar les joguines.
· Poden començar a aprendre a fer-se el llit.
· Saben endreçar la seva roba neta a l’armari.
· Quan porten la carpeta a casa han de buscar el que se’ls demana.
A totes les edats se’ls ha d’explicar i preparar conjuntament la bossa de l’esmorzar, la carpeta…..

DSC_0007

MENJAR

P3

· Saben menjar sols/es amb forquilla.
· Saben beure aguantant el got i amb canya.
· Ajuden a posar els coberts.
· Els agraden o rebutgen determinats menjars.
· Se’ls ha d’ensenyar a estar asseguts o assegudes quan mengen.

P4

· Comencen a utilitzar el ganivet per acompanyar.
· Són capaços de menjar de tot.
· Són capaços d’estar asseguts quan mengen.

P5

· Mengen amb els tres coberts.
· Poden pelar fruites senzilles.
· Saben parar la taula.
· Són capaços de recollir el seu plat, got i coberts quan acaben de menjar.
. Hauríem d’evitar, en la mesura que sigui possible, la pastisseria industrial.

VESTIR

P3

· Saben treure’s vestits senzills i se’ls ha d’ensenyar a vestir-se.
· Són capaços de deixar amb ordre la roba de vestir-se l’endemà.
· Es deslliguen les sabates.
· Es descalcen amb intenció de fer-ho, no com un joc.
· Se’ls ha d’ensenyar a cordar botons.
P4

· Es calcen sols i se’ls ha d’ajudar a conèixer la sabata de cada peu.
· Es vesteixen sols i distingeixen el davant del darrere.
· Són capaços de cordar botons.

P5

· Se’ls pot començar a ensenyar a cordar sabates.
· Es corden i es descorden els botons.
· Són capaços de deixar la seva roba plegada.

n168

Cicle Inicial

QUANT A L’ALIMENTACIÓ

· Anar pelant cada vegada fruites més difícils.
· Menjar sols.
· Tallar-se la carn.
· Acostumar-los a menjar de tot.
· No venir a l’escola sense haver esmorzat res.
· Estar asseguts a taula fins haver acabat tot l’àpat.
· Intentar no menjar pastisseria industrial.
· Menjar aliments que s’hagin de mastegar.

HÀBITS PERSONALS

· Veure la necessitat de la neteja i adonar-se’n quan van bruts.
· Dutxar-se sols.
· Rentar-se les dents.
· Vestir-se i despullar-se sols.
· Pentinar-se sols.
· Netejar-se les ungles diàriament.
· Cordar-se i descordar-se sols les sabates.
· Dormir un mínim de deu hores.
· Preparar-se la roba de l’endemà.
· En despullar-se, deixar-ho tot ben endreçat, recollit i la roba bruta al seu lloc.
· Preparar-se la bossa d’EF i buidar-la quan la tornen.
· Endreçar les seves joguines i altres pertinences.

COL.LABORACIÓ A CASA

· Anar-se fent el llit els caps de setmana.
· Parar i desparar taula.
· Començar a anar a comprar sols o acompanyar-los fins a la porta però que entrin sols.

HÀBITS DE CONVIVÈNCIA

· Demanar permís per tocar o agafar alguna cosa.
· Demanar les coses amb correcció i donar les gràcies.
· Trucar a la porta abans d’entrar a un lloc.
· Saludar en entrar o sortir d’un lloc.
· Intervenir a les converses sense interrompre o, si s’escau, respectant el torn de paraula.
· Tapar-se la boca en esternudar o fer un badall.
· En el joc, seguir els torns i les normes establertes.
· Aprendre a compartir allò que tenen.

QUANT ALS DEURES

· Tenir un lloc adequat i sense interferències per fer-los (una taula en una habitació sense televisió, ràdio, ordinador… engegats).
· Disposar d’un mínim de material a casa (llapis, goma, maquineta, colors,…).
· No fer res més mentre es fan els deures (berenar, tele,…)
· Si cal, control mentre els fan. Sempre control un cop acabats.
· Deixar-los en un lloc que faciliti no descuidar-se’ls l’endemà.
· Fer-los responsables tant de fer-los com de portar-los a escola.
· Tenir a casa un horari del que s’ha de portar a escola cada dia.
· Cuidar la presentació dels treballs.

colònies 2016 llebretes 036

Cicle Mitjà

HÀBITS PERSONALS

· Dutxar-se sols.
· Rentar-se les dents.
· Veure la necessitat de la neteja i adonar-se’n quan van bruts.
· Recollir i endreçar els seus estris de treball.
· Recollir i endreçar les seves joguines.
· Endreçar la seva roba.
· Preparar-se sol/a la cartera de l’escola.
· Endreçar la seva habitació.

COL.LABORACIÓ A CASA

· Parar i desparar taula.
· Seure bé a taula sense aixecar-se.
· Menjar bé utilitzant els coberts, sobretot el ganivet (ja s’han de tallar tota la carn, pelar les fruites,…).
· Acostumar-los a menjar de tot.
· Prioritzar la conversa a taula en comptes de la televisió.
· Anar a comprar sol/a pel barri.
· Si viu a prop, anar sol/a a l’escola.
· Fer-se el llit.

HÀBITS DE CONVIVÈNCIA

· Demanar permís per tocar o agafar alguna cosa.
· Demanar les coses amb correcció i donar les gràcies.
· Trucar a la porta abans d’entrar a un lloc.
· Saludar en entrar i sortir d’un lloc.
· Intervenir a les converses sense interrompre o, si s’escau, respectant el torn de paraula.
· Respectar les cues amb actitud pacient.
· Adreçar-se als altres amb educació i respecte.

QUANT ALS DEURES

· Tenir un lloc adequat i sense interferències per fer-los (una taula en una habitació sense televisió, ràdio, ordinador… engegats).
· Disposar d’un mínim de material a casa (llapis, goma, maquineta, colors,…).
· Començar a fer els deures sols.
· És bo que les famílies repassin i/o ajudin, si cal, les feines d’escola.
· Cal portar sempre l’agenda a sobre.
· S’ha de consultar l’agenda per fer els deures.
· Fer-los responsables tant de fer-los com de portar-los a escola.
· Cuidar la presentació dels treballs.

colònies 2015-16 005

Cicle Superior

HÀBITS PERSONALS

· Veure la necessitat de la neteja i adonar-se’n quan van bruts.
· Dutxar-se diàriament.
· Rentar-se el cabell.
· Rentar-se les dents.
· Vestir-se bé: roba neta, adequada a la metereologia, sense olors,…
· Deixar el WC net quan s’acaba.

COL.LABORACIÓ A CASA

· Parar i desparar taula.
· Tenir l’habitació endreçada.
· Fer-se el llit.
· Deixar la roba bruta al lloc adequat un cop revisades les butxaques.
· Col.laborar en l’ordre general de la casa.
· Estendre roba, escombrar, fregar el terra.
· Atendre correctament el telèfon, agafar encàrrecs.
· Llençar les escombraries seguint els criteris de reciclatge.
· Anar a comprar pel barri.
· Tenir la responsabilitat d’una compra concreta (pa, diari,…).
· Col.laborar a la cuina.
· Començar a utilitzar els electrodomèstics (microones, rentaplats, rentadora,…).
· Quedar-se alguna estona sol/a a casa.
· Tenir cura de germans petits.

HÀBITS DE CONVIVÈNCIA

· Adreçar-se als altres amb educació i respecte.
· Intervenir a les converses sense interrompre o, si s’escau, respectant el torn de paraula.
· Respectar les cues amb actitud pacient.
· Circular pel carrer amb autonomia, seguretat i educació.
· Anar correctament al cotxe, l’autobús, el metro,…
· Utilitzar sol/a el transport públic si s’escau.

QUANT ALS DEURES

· Tenir un lloc adequat i sense interferències per fer-los (una taula en una habitació sense televisió, ràdio, ordinador… engegats).
· Cal portar sempre l’agenda a sobre.
· Utilitzar l’agenda com a mitjà de comunicació entre família i escola.
· Fer els deures sense dependència d’altres companys (no utilitzar el telèfon, el correu electrònic,…)
· Convertir l’estona de deures en una rutina diària amb horari fix.
· Acordar amb la família hores que no es faran deures (a partir d’una hora al vespre, estones del cap de setmana,…)
· “Fer deures” inclou fer les feines encomanades, posar-se al dia de treballs endarrerits o programats a mig termini i estudiar periòdicament.
· Preveure les coses amb temps i no deixar la feina per darrera hora.
· Cuidar la presentació dels treballs.
· Preparar-se sol/a la motxilla d’escola o la bossa segons les activitats que hagi de fer al llarg del dia.
· Portar a l’aula els problemes que han sorgit a l’hora de fer els deures i estudiar.