DSC_0229

Taller de fang:

OBJECTIUS

– Aprendre a modelar amb les mans sense eines.
– Adquirir el concepte de volum.
– Treballar la proporció.
– Aprendre diferents tècniques per treballar el fang.
– Aprendre a utilitzar les eines adequades en cada cas.
– Desenvolupar la imaginació i la creativitat a partir d’ un material diferent.
– Copsar les qualitats i característiques d’ aquest material i experimentar-ho.

DSC_0233

ESTRIS

– Espàtula de fusta
– Buidador
– Escuradents
– Fil de niló per tallar el fang
– Barbotina
– Corró
– Fustes per aplanar
– Aspersor d’ aigua

DSC_0223

ORGANITZACIÓ

. El taller constarà de 4 sessions o més, depèn del cicle.
. Es faran grups de 6 nens/es per treballar el fang.
. A cada sessió hi haurà un grup de nens/es diferent responsable de la neteja de l’ aula ( taules, pica, recollir el fang que queda per terra, tapar bé el fang amb plàstic perquè no s’assequi i es pugui tornar a utilitzar.

DSC_0234

Explicació prèvia

1-Presentació i coneixement del fang.

– Què és el fang? Què en saben? Per què serveix? Què coneixem que estigui fet de fang?
( Terra i aigua junt. Es treu de la terra (argila). Per fer cassoles, rajoles, testos, tasses……..)

– Temps. Lligar-ho amb la història de la humanitat.
Els primers pobladors feien els seus estris casolans i joies de fang.

– Diferenciació entre fang i ceràmica. Fang blanc i d’ argila.
El fang és cru i la ceràmica cuita a temperatures molt altes.

– Treball:
. Mans
. Mans torn i carbonet.
. Coure i forn.

DSC_0227

– Pobles dedicats a la ceràmica: La Bisbal, Verdú i Breda. Hi ha forns molt grans de gran cabuda.

– Material i eines:
– espàtula: serveix per modelar.
– buidador: serveix per buidar.
– barbotina: mescla de fang i aigua que serveix per enganxar.
– corró: per aplanar.

DSC_0225

2 Com treballem el fang

Les mans
Les nostres mans estan calentes. Hem de pensar primer la forma que volem fer, ja que la forma surt de la massa.
Les mans han d’ estar una mica mullades, ja que seques no podríem moldejar bé. Presentar l’ ampolla aspersora d’ aigua per anar-se mullant les mans però sense abusar-ne.

3 Massa de fang.

– Donem una massa de fang als nens/es,la toquen i l’ observen. Com és? Mullat, tou, pesa, marró. Treballem amb fang d’ argila.

DSC_0222

Treballs

Titella de dit.

-A partir d’ una massa de fang, en traiem un trosset i amb la resta fan una forma o un objecte modelant-la.

– Amb el tros de fang separat fan una bola se la posen al dit polze perquè quedi el forat i van donant forma a la titella fent pessics o treballant-ho amb les eines.

– Un cop seca s’ hi busca una roba adequada.

DSC_0231

Portaretrats

– Presentació del fang blanc.

– Explicació de la tècnica de la planxa.

S’ agafen dues fustes, un tros de fang i amb el corró es va aplanant .

Les fustes delimiten el gruix del fang.

Després amb les eines es retalla amb forma de rectangle.

Del fang que sobra es fan unes formes triangulars en els cantons es marca amb l’ espàtula,

s’ hi passa aigua amb un pinzell i s’ enganxa apretant amb el dit.

Llavors es treu la finestra per la fotografia, retallant un quadradet amb l’ espàtula i ja tenim elportaretrats.

Un cop sec s’ hi enganxarà la fotografia amb cel.lo pel darrere i es decorarà amb pintura,
simulant la finestra del que vulguin ells/es.

DSC_0232

Tassa

. Es dóna un tros de fang , se’n separa un trosset per fer la nansa.

. Fem la forma rodona, millor amb les mans que a sobre la taula.

. Després la buidem amb el buidador i anem donant la forma de tassa procurant que no es facin esquerdes.   S’ ha d’ anar allisant amb els dits.

. Es fa la nansa fent un botifarró i s’ enganxa a la tassa fent uns petits talls a la punta i també en el lloc de la tassa que ha d’ anar enganxada.

. Ara amb les eines es decora fent dibuixos i sanefes.

. Es guarda per assecar i un cop seca, en una altra sessió es vernissa.

DSC_0228